Hoe laat je de stem van jongeren doorklinken in beleid?
Het wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk is erop gericht jongeren de best mogelijke start te geven op de arbeidsmarkt. Een wet vóór jongeren dus. Is het dan niet meer dan logisch dat je zo’n wetsvoorstel ook uitwerkt mét jongeren? Dat jongeren de kans krijgen om mee te praten? Ingrado vindt van wel.
Gezocht: werkende jongeren zonder startkwalificatie!
Er zijn zorgen over de groep jongeren die wel werkt maar geen startkwalificatie heeft. Deze voortijdig schoolverlaters zijn kwetsbaar op de arbeidsmarkt. Toch weten we weinig over hen. Daarom heeft Ingrado Regioplan gevraagd onderzoek te doen. Ken jij jongeren in de regio Limburg, Drenthe, Amsterdam of Friesland die zonder startkwalificatie zijn gaan werken? Laat het ons weten.
Vragen over zieke leerlingen en onderwijs? Ziezon
Ziezon is een landelijk coördinatiepunt voor alle vragen over zieke leerlingen. De missie van Ziezon is ervoor te zorgen dat leerlingen, ondanks hun ziekte, zoveel mogelijk kunnen deelnemen aan het reguliere onderwijs. Netwerk Ziezon informeert ook proactief en richt zich op het bevorderen van de onderlinge samenwerking. Hoe doen ze dat?
Direct juridisch advies met het telefonisch spreekuur
Elke woensdagochtend van 11 tot 12 uur is er een telefonisch juridisch vragenuur met Carolien de Bruin. Heb je een juridische vraag waar jij en je collega’s niet uitkomen? Bel dan voor direct advies. Omdat het spreekuur populair is, vragen we je om slechts één vraag per keer te stellen. Waarover kun je advies vragen?
Dashboard jongeren in kwetsbare positie uitgebreid
DUO heeft dashboards met gegevens over jongeren in kwetsbare positie (jikp) en over voortijdig schoolverlaters (vsv). Het dashboard voor jikp is uitgebreid. Op het tabblad algemeen zijn nu ook gegevens opgenomen over het aantal jikp dat een startkwalificatie heeft behaald. Wat is er nog meer nieuw?
Ook Curaçao geïnteresseerd in paradigmashift van verzuim naar aanwezigheid
Ook op Curaçao is er interesse om aanwezigheid als uitgangspunt te nemen bij het tegengaan van verzuim en schooluitval. Het ministerie van Onderwijs, Wetenschap, Cultuur en Sport nodigde recent een brede groep mensen uit het sociale domein van het eiland uit voor een bijeenkomst. De keynote spreker was René Halberstadt van Ingrado. Wat was de aanleiding?
Wil jij je als betrokken freelancer inzetten voor de boa-examinering?
De examencommissie Onderwijs is verantwoordelijk voor de opzet en inhoud van examens die door ExTH afgenomen worden in het kader van de Basisbevoegdheid en de Permanente Her- en Bijscholing voor boa’s in Domein III. Ze zijn op dit moment op zoek naar een lid voor de examencommissie en een beoordelaar van de (praktijk)examens. Iets voor jou?
Vraag & antwoord
Ingrado krijgt wekelijks vele vragen over de thema's waar we ons voor inzetten. We verzamelen deze vragen en creëren zo een waardevolle kennisbank.
OpenEmbassy is een organisatie die nieuwkomers in Nederland helpt en begeleidt om snel en volwaardig mee te doen in de samenleving. Eén van haar projecten is TOMaatjes (thuisonderwijs-maatjes). Hierbij worden kinderen van nieuwkomers gekoppeld aan vrijwilligers die hen begeleiden bij huiswerk en de Nederlandse taal. Hoe werkt het?
Ook voor hacken, bedreiging, of een vals ID naar Halt
Op 1 juli 2024 is het herijkte Halt-besluit in werking getreden. In dit Besluit aanwijzing Halt-feiten 2024 staat welke feiten via welke route in aanmerking komen voor Halt. De herijking van de Halt-interventie was nodig om beter aan te sluiten bij maatschappelijke ontwikkelingen.Wat is er veranderd?
Aandacht voor groei van het aantal particuliere scholen
Dagblad Trouw publiceerde onlangs een artikel over de snelle groei van het aantal particuliere scholen in Nederland. De Inspectie van het Onderwijs is enige tijd geleden een onderzoek gestart. Dat is naar verwachting eind dit jaar klaar. Ingrado wacht de uitkomsten met belangstelling af. De groei is opvallend >
Hoe verder met het nieuwkomersonderwijs?
In de afgelopen maanden heeft adviesbureau Berenschot met een groot aantal betrokkenen gesproken over de toekomst van het nieuwkomersonderwijs. Aan de orde kwamen doorstroom, expertise, samenwerking, inrichting, kwaliteit, toetsing en randvoorwaarden. Wat is de volgende stap?
Agenda
Inspiratie, training en (virtuele) ontmoeting
Laatste kans! Ingrado Algemene Vergadering & werkconferentie
19 september 2024 | Leerhotel het Klooster | Amersfoort
Graag ontmoeten we je donderdag 19 septembera.s. op de AV & werkconferentie Samen kansen zien en waarmaken! in Amersfoort. Deze editie, is een speciale, want ook de Schimmelpennincklezing wordt gehouden! Lees meer en meld je aan >
Landelijke bijeenkomst Wel in Ontwikkeling 9 oktober 2024 | 10.00 - 13.30 | Utrecht
Kom inspiratie opdoen tijdens rondetafelgesprekken en laat je vertellen door 'voorlopers' hoe zij WEL in de praktijk hebben gebracht. En over de reis van WEL en onze wensdroom voor de toekomst.Meld je aan bij Lazlo van Donkelaar (Gedragswerk) >
Training intervisie Train de trainer
10 oktober en 14 november 2024 | 9.30 - 16.30 | Utrecht
Wil je bijdragen aan de ontwikkeling van de collega’s in het werkveld van leerplicht en het Doorstroompunt? Deze training leidt je in twee dagen op tot procesbegeleider voor intervisie. Lees meer en meld je aan >
Webinar: Delen van informatie tussen leerplicht en anderen 12 november 2024 | 10.00 - 13.00 | Online
Na afloop van dit webinar weet je welke gegevens onder welke wetgeving vallen en weet je welke gegevens je mag delen en met wie. Dit webinar wordt verzorgd door Van Vuuren Privacytraining.Lees meer en meld je aan >
Collegiale ontmoeting doorstroomcoördinatoren
10 december 2024 | 14.00 - 16.15 | Online
Dit is de laatste van drie 'collegiale ontmoetingen' voor doorstroomcoördinatoren. Tijdens deze meeting heb je de kans om vragen en praktijkproblemen rondom het nieuwe wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk te bespreken. Lees meer en meld je aan >
Training Het andere gesprek
12 december 2024 | 13.00 - 16.00 | Utrecht
Kom in deze training in het kader van project WEL in Ontwikkeling in gesprek over kansen op ontwikkeling voor jeugdigen zonder schoolinschrijving. Lees meer en meld je aan >