Handreiking: hoe om te gaan met beroep op vrijstelling art. 5 onder b na besluit OM?
In maart maakte het OM bekend te stoppen met het instellen van vervolging bij zaken rond artikel 5 onder b Lpw. Ingrado en het OM hebben sindsdien diverse keren gesproken over dat besluit. Daarbij zijn ook vragen van afdelingen leerplicht uit het hele land meegenomen. Het resultaat van die gesprekken is een handreiking die zowel voor leerplichtambtenaren als voor het OM is bedoeld.
Kamer kritisch over passend onderwijs en gebrek aan visie op bezuinigingen
Kamerleden uitten in het debat over passend onderwijs hun zorgen over het toenemend aantal leerlingen dat zonder passend onderwijs thuiszit. In antwoord op de vragen uit de Kamer ging staatssecretaris Paul o.a. in op de wetRuimte voor maatwerk, het wetsvoorstel Terugdringen van schoolverzuim en 'doorzettingsmacht'. Wat gaan we daarvan merken? Lees meer >
Wil jij met Ingrado in gesprek over een alternatief voor de Leerplichtwet?
We zien al langer dat de Leerplichtwet niet meer aansluit bij de huidige tijd. Om een beter beeld te krijgen van knelpunten in de Leerplichtwet en van mogelijke oplossingsrichtingen zijn we dit voorjaar hierover in gesprek met managers, teamleiders en beleidsmedewerkers leerplicht. Wij gaan graag ook nog in gesprek met leerplichtambtenaren. Heb je interesse? Laat het weten! Lees meer >
Blog: Werkweek
De les die ik meeneem van mijn bezoek aan Roma-gezinnen in Roemenië is dat iedereen telt en een verhaal heeft. Pas als we bereid zijn naar dat verhaal te luisteren en ernaar te handelen, als we echt contact maken, voelen mensen zich gezien. En kunnen ze groeien.
Uitstel behandeling wet Van school naar duurzaam werk
Behandeling van het wetsvoorstel, dat tot doel heeft om de overgang van school naar duurzaam werk voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt te verbeteren, staat nu gepland voor de week van 24 juni. De betrokken ministeries – SZW en OCW – geven aan dat het uitstel geen gevolgen heeft voor de beoogde inwerkingtreding per 1 januari 2026. Lees meer >
Stand van zaken wetsvoorstel Terugdringen schoolverzuim
Eerder dit jaar stelde de vaste onderwijscommissie vragen aan staatsecretaris Paul over het wetsvoorstel. Daar zaten ook vragen bij over de veranderende rol van de leerplichtambtenaar (lpa). Paul heeft nu aangegeven dat de rol van de lpa geen deel zal uitmaken van het wetsvoorstel dat naar verwachting na de zomer wordt ingediend. Lees meer >
Het is bijna zover! Ingrado krijgt een nieuwe website
In de week van 2 juni gaat de nieuwe website van Ingrado live. De nieuwe website sluit beter aan bij wie we zijn en wat we doen. Hij is overzichtelijker, inclusiever en klaar om onze leden en partners nog beter te informeren en ondersteunen. Welke verbeteringen kun je verwachten? We zetten ze voor je op een rij. Lees meer >
Wil jij ook aan de slag met het Moreel Kompas?
Ingrado heeft dit voorjaar 8 leerplicht-ambtenaren en doorstroomcoaches getraind in het werken met het Moreel Kompas. De trainers gaan nu de praktijk in om zich verder te bekwamen in deze werkwijze. Meer weten over het Moreel Kompas? Luister de podcast. Interesse in een training over het Moreel Kompas? Bespreek de mogelijkheden voor een training bij jou op locatie. Mail ons >
Van havo naar mbo dankzij New Horizon
Wat als je in 4 havo ontdekt dat theoretisch vervolg-onderwijs niet jouw route zal zijn? Demotivatie en uitval liggen op de loer. Voor deze groep leerlingen riep vsv-regio Noordoost-Brabant het traject New Horizon in het leven. De eerste 20 studenten zijn inmiddels succesvol ingestroomd in de mbo-opleiding van hun keuze.
Onlangs zijn er drie onderzoeken afgerond die te maken hebben met (voortgezet) speciaal onderwijs ((v)so). Een ervan is een evaluatie van de Wet kwaliteit (v)so. De belangrijkste conclusie van de evaluatie waaraan Ingrado heeft bijgedragen is dat de wet positief heeft bijgedragen aan de kwaliteit van het (v)so en het vergroten van kansen voor leerlingen in het (v)so. Toch zijn er ook een paar knelpunten. Lees meer >
Enquête naar (gebruik van) leerlingsvolgsystemen voor nieuwkomers
Onderzoeksbureau SEO voert in opdracht van het ministerie van OCW onderzoek uit naar het gebruik van leerlingvolgsystemen (lvs) voor nieuwkomers in het primair onderwijs (po). Knelpunten rond de overdracht van nieuwkomers naar een andere school vormen de aanleiding. Hoe kun jij de onderzoekers helpen? Lees meer >
5 situaties rond passend onderwijs eenvoudig uitgelegd voor ouders
Het ministerie van OCW heeft samen met onderwijsprofessionals, leerlingen, ouders en samenwerkingsverbanden passend onderwijs de digitale overzichtsplaat Jouw weg in passend onderwijs ontwikkeld. Per situatie is te zien en te lezen waar ouders mee te maken (kunnen) krijgen en wie wat doet. Bijvoorbeeld wanneer een kind niet of minder naar school toe gaat. Lees meer >
Krijg jij wel eens vragen over art. 11 onder f? Deze notitie helpt je verder
Het beoordelen van een vrijstellings-verzoek vanwege de aard van het beroep van de ouders is de bevoegdheid van het hoofd van de school. Toch vragen scholen regelmatig advies aan leerplicht. Om de school goed te kunnen adviseren, hebben we de notitie 11 onder f gemaakt. Na twee geslaagde webinars hebben we de notitie kunnen aanvullen met tips en een handig stroomschema. Lees meer >
Vraag & antwoord
Ingrado krijgt wekelijks vele vragen over de thema's waar we ons voor inzetten. We verzamelen deze vragen en creëren zo een waardevolle kennisbank.
Nieuwe algemene voorwaarden voor diensten van Ingrado
Ingrado heeft nieuwe algemene voorwaarden opgesteld voor haar leden. De voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, overeenkomsten en offertes waarbij Ingrado partij is en zijn opgesteld om beter aan te sluiten bij onze huidige werkzaamheden en wensen. Heb je na het doorlezen vragen? Neem gerust contact op. Lees meer >
Wil jij meewerken aan onderzoek naar seksuele uitbuiting door ouders?
Onlangs heeft het Centrum Kinderhandel en Mensenhandel (CKM) een onderzoeksrapport gepubliceerd over kinderen die door hun ouders seksueel worden uitgebuit. Voor het vervolgonderzoek is het CKM op zoek naar professionals die in september in expertsessies willen meedenken over o.a. signalering. Lees meer >
Heb jij de workshop Moreel Kompas nog niet gevolgd? Dan is dit je kans! Scherp je ethisch bewustzijn aan met deze workshop. Tijdens de interactieve bijeenkomst krijg je praktische handvatten aangereikt om morele dilemma’s beter te herkennen én te hanteren. Lees meer en meld je aan >
Training Het andere gesprek 16 juni 2025 | 13.00 - 16.00 | Utrecht
Kom in deze training in het kader van project WEL in Ontwikkeling in gesprek over kansen op ontwikkeling voor jeugdigen zonder schoolinschrijving. Lees meer en meld je aan >
Webinar Thuiszittersproblematiek
16 juni 2025 | 15.30 - 17.00 | Online
Wat kun je als gemeenten samen met het onderwijs doen om verzuim en thuiszitters-problematiek tegen te gaan? In dit webinar van het Nationaal Programma Onderwijs bespreken we de rol van gemeenten op drie niveaus. Lees meer en meld je aan >
Cursus Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS) 18 + 25 juni 2025 | 09.00 - 11.00 | Online
Altijd al willen weten hoe de MAS (Methodische Aanpak Schoolverzuim) werkt? Sluit dan nu aan bij de online training verzorgd door Mr. Carolien de Bruin. De training bestaat uit twee online sessies van elk twee uur. Lees meer en meld je aan >
Kenniswebinar gevolgen van post-covid bij kinderen en jongeren 19 juni 2025 | 11.00 - 12.00 | Online
In dit webinar gaan medisch adviseur Lous Rijssenbeek en nazorgadviseur Ingrid Gopal in op hypothesen over het ontstaan van de ziekte, klachten die patiënten ervaren, en de actuele ontwikkelingen rondom post-covid. Ook krijg je handvatten over hoe je deze kinderen kunt begeleiden in het volgen van onderwijs. Lees meer en meld je aan >