Meer weten over de transitie van verzuim naar aanwezigheid?
Ingrado is al geruime tijd bezig met de transitie van verzuim naar aanwezigheid. Om die beweging gaande te houden, geeft René Halberstadt van Ingrado op uitnodiging uitleg over de transitie. Hij gaat o.a. in op het MD-MTSS Raamwerk (Multi Dimensional Multi Tiered System of Support). Wil jij met je team/collega’s in de regio ook meer horen over aanwezigheid in relatie tot schoolverzuim en schoolverlaten?
Onderzoek brengt behoeften en belevingswereld van vsv'ers in kaart
In opdracht van het Jongerenpunt van de gemeente Amsterdam heeft Stichting Alexander, landelijke organisatie voor jeugdparticipatie en participatief jeugdonderzoek, onderzoek gedaan naar de belevingswereld en behoeften van voortijdig schoolverlaters. Welke inzichten komen er uit het onderzoek naar voren? Verder lezen >
Kom 6 maart ook naar de bijeenkomst Kennisnetwerk Schoolaanwezigheid
Voor iedereen die geïnteresseerd is om met schoolaanwezigheid aan de slag te gaan, organiseert het Kennisnetwerk Schoolaanwezigheid (KNSA) op 6 maart een bijeenkomst in Utrecht. Naast de presentatie van onderzoek zijn er diverse workshops met praktijkvoorbeelden. Heb je interesse? Meld je snel aan. Verder lezen >
Blog: kansrijke start
Het is al jaren een breed gedragen wens; het opheffen van de kansenongelijkheid in het onderwijs. Het gewenste effect van instrumenten als het Stagepact mbo blijft echter uit. Daarom is het tijd voor een volgende stap: van goede intenties naar resultaatverplichting.
Uitnodiging rondetafelgesprekken OCW over vrijstelling 5 onder b
Het ministerie van OCW wil, mede naar aanleiding van enkele moties die door de Tweede Kamer zijn aangenomen, een beter en nauwkeuriger beeld krijgen van de groep kinderen met een vrijstelling 5 onder b. Wil jij je ervaringen delen met het ministerie? Dat kan op 12 of 14 maart. Verder lezen >
Vrijstellingencafé: deel je best practice rond vrijstellingen 5 onder a, b en c.
Vrijstellingen staan al langere tijd in de belangstelling. In april/mei organiseert Ingrado daarom een Vrijstellingencafé over alle vrijstellingen onder artikel 5 van de Leerplichtwet. We nemen de praktijk als uitgangspunt. Heb jij een quick win of best practice te delen met collega’s uit andere regio’s? Verder lezen >
Ook internationale en particuliere scholen moeten verzuim melden via DUO
Vanaf januari melden de B3- en B4-scholen hun verzuimgegevens via Mijn DUO. DUO zorgt dat de melding terechtkomt bij de gemeente waar de leerling woont. Ontvang je rechtstreeks een verzuimmelding van een B3- of B4-school? Dit kun je doen. Verder lezen >
Wat onze leden vinden van onze communicatiemiddelen
Enige tijd geleden hebben we een enquête uitgezet onder onze leden. We vroegen hen naar het gebruik van en tevredenheid over de communicatie-middelen van Ingrado. De enquête is beantwoord door 114 leden. Op basis van hun antwoorden hebben we een analyse gemaakt. Wat blijkt? Verder lezen >
Vraag & antwoord
Ingrado krijgt wekelijks vele vragen over de thema's waar we ons voor inzetten. We verzamelen deze vragen en creëren zo een waardevolle kennisbank.
Tijdens regionale bijeenkomsten over het wetsvoorstel Van school naar duurzaam werkmet professionals van scholen, gemeenten en Doorstroompunten kwam de niet-overlappende indeling van de AMR’s en Doorstroompuntregio's naar voren als mogelijke belemmering. Daarom hebben OCW en SZW onderzoek laten uitvoeren. Wat leverde dat op? Verder lezen >
Bijeenkomst doelen regionaal programma: indicatoren vsv en NEET
Op 25 maart organiseert het ministerie van OCW een bijeenkomst om betrokkenen van scholen, gemeenten en Doorstroompunten te informeren over de beoogde wijzigingen in de definitie van voortijdig schoolverlaten en om input op te halen over het te maken dashboard over jongeren tot 27 die niet meer op school zitten. Verder lezen >
Bijeenkomst over interventies voortijdig schoolverlaten
Om meer zicht te krijgen op effectieve interventies om vsv tegen te gaan organiseren de ministeries van OCW en SZW samen met beroepsopleider Curio, de Universiteit Tilburg en Bureau LPBL op 14 maart een bijeenkomst. In deze bijeenkomst worden praktijkvoorbeelden gegeven, waarmee scholen en gemeenten direct aan de slag kunnen. Interesse? Meld je aan. Verder lezen >
Onderwijspersoneel aan het woord over passend onderwijs
De AOb (Algemene Onderwijsbond) heeft een onderzoek gepubliceerd waarin het onderwijspersoneel hun ervaringen deelt over hoe zij passend onderwijs ervaren in de dagelijkse praktijk. Welke onderwerpen komen in het onderzoek aan bod? Verder lezen >
Agenda
Inspiratie, training en (virtuele) ontmoeting
Leerplicht en het Doorstroompunt voor ondersteuners
27 maart 2024 | 09.30 - 15.00 | Utrecht
In de training kom je meer te weten over de wettelijke basis voor leerplicht en het Doorstroompunt. Je krijgt een inleiding over deze begrippen aan de hand van voorbeelden uit de praktijk en je kunt ervaringen uitwisselen.Lees meer en meld je aan >
Training Het andere gesprek
15 april 2024 | 13.00 - 16.00 | Utrecht
Kom in deze training in het kader van project WEL in Ontwikkeling in gesprek over kansen op ontwikkeling voor jeugdigen zonder schoolinschrijving. Lees meer en meld je aan >
Ingrado Algemene Vergadering & werkconferentie 18 april 2024 | 10.00 - 16.00 | Ede
We zouden het heel leuk vinden om je op donderdag 18 april a.s. te ontmoeten bij de Algemene Ledenvergadering & werkconferentie ‘Samen durven, samen doen!’
De Wet politiegegevens (Wpg) geldt sinds maart 2019 ook voor boa’s. Onderdeel van deze wet is de Richtlijn (EU) 2016/680 die minimumvereisten stelt aan de bescherming van persoonsgegevens bij opsporing en vervolging van strafbare feiten. Wat betekent dat voor boa's?Lees meer en meld je aan >