Ingrado reageert op wetsvoorstel Versterking rechtsbijstand in het strafproces
Met het wetsvoorstel wordt het recht op kosteloze rechtsbijstand in strafzaken uitgebreid. Op dit moment wordt voor leerplichtzaken geen toevoeging (= kosteloze rechtsbijstand door een advocaat) verleend. Onduidelijk is of dat met het nieuwe wetsvoorstel verandert. Ingrado heeft in de reactie op de internetconsultatie aan de wetgever gevraagd dit te verduidelijken. Welke punten vragen om toelichting?
Signaleer je problemen bij onderwijs aan nieuwkomers? Meld het bij de Inspectie
De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de onderwijskwaliteit van scholen. Daarbij is het belangrijk dat zij meldingen ontvangt als zaken niet goed gaan. Over scholen voor nieuwkomers krijgt de Inspectie opvallend weinig meldingen. Waarom zijn meldingen belangrijk? Verder lezen >
Reactie op wetsvoorstel Proactieve dienstverlening SZW
Het kabinet wil dat gemeenten, UWV en SVB mensen actief kunnen wijzen op uitkeringen en voorzieningen waar ze mogelijk recht op hebben. Met dit doel wordt het uitwisselen van persoons-gegevens mogelijk. Ingrado heeft in een reactie op het wetsvoorstel o.a. gevraagd expliciet te maken welke rol en positie het Doorstroompunt heeft. Verder lezen >
Blog: Taal en rekenen
Wethouders van grote steden slaan op de trom; leerachterstanden vergroten de segregatie onder hun inwoners en leiden tot kansenongelijkheid. Vandaar dat zij pleiten voor gratis voorscholen voor alle tweeënhalf- tot vierjarigen.
Welke interventies voor (kwetsbare) jongeren zijn effectief?
Een belangrijke vraag voor iedereen die aan de slag gaat met de nieuwe regionale vsv-plannen voor de periode 2025-2030. Om kennis over bewezen succesvolle interventies te delen, organiseerden de ministeries van OCW en SZW samen met Curio, Universiteit Tilburg en Bureau LPBL op 14 maart een bijeenkomst. Wat zien onderzoekers? Verder lezen >
Kerngroep Nieuwkomers signaleert problemen in de doorstroom van nieuwkomers
18 maart sprak de Kerngroep over het recht op ontwikkeling van nieuwkomers. De toename van het aantal alleenstaande minderjarige vreemdelingen (AMV), vooral in het voortgezet onderwijs, vraagt om aandacht. Een specifieke uitdaging is een goede doorstroom in het onderwijs. Welke knelpunten staan die in de weg? Verder lezen >
Deel 3 van de podcast moreel kompas is nu te beluisteren
Niet zelden hebben leerplichtambtenaren en Doorstroomcoaches te maken met morele kwesties. Hoe ga je hiermee om als professional en hoe kom je tot een onderbouwde afweging waarbij het recht op onderwijs en ontwikkeling het uitgangspunt is? Het Moreel Kompas helpt je hierbij! Luister naar de podcast en kom erachter hoe je het moreel kompas toepast in de praktijk. Verder lezen >
Heb jij je al ingeschreven voor de AV en werkconferentie?
De werkconferentie ’s middags is ook toegankelijk voor niet-leden, dus je samenwerkingspartner, uit bijvoorbeeld het sociaal domein, kan zich ook inschrijven!
De ontwikkeling van identiteit kan een behoorlijk complex proces zijn bij hoogbegaafde kinderen. Door het vele aanpassen aan de ander is een hoogbegaafd kind minder goed in staat om zichzelf te ontdekken en zichzelf te zijn. Dit heeft grote impact op de ontwikkeling van een gezonde identiteit en de ontwikkeling van hun vaak unieke talenten. Verder lezen >
Samenwerken in de keten Van school naar duurzaam werk
Het wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk vraagt om samenwerking in de regio. Wie doet wat en hoe doen we dat, zijn daarbij belangrijke vragen. Voor Ingrado vormen die vragen een goede reden om met samenwerkingspartners in gesprek te gaan. Zoals bijvoorbeeld tijdens een bijeenkomst op 22 maart bij participatiebedrijf Kempenplus. Hoe gaan ze daar te werk? Verder lezen >
Aanvulling bij bericht over uitspraak luxeverzuim in vorige nieuwsbrief
In onze nieuwsbrief van 12 maart stond een bericht over de gevolgen van een uitspraak van de Raad van State over luxeverzuim. Daar hoort de volgende aanvulling bij: de leiding van de school moet als gevolg van de uitspraak van de rechter een beroep op een vrijstelling wegens vakantie voor maximaal 10 dagen per schooljaar daarom anders beoordelen. Verder lezen >
Vijf procent jongeren heeft langdurige klachten na coronabesmetting
Van de jongeren die aangeven langdurige klachten te hebben, geeft een vijfde aan dat ze zich in het dagelijks leven heel erg beperkt voelen. Ze voelen zich onder meer vaak heel vermoeid. Ook klachten als geheugen- en concentratieproblemen, benauwdheid of kortademigheid worden vaak genoemd. Verder lezen >
Agenda
Inspiratie, training en (virtuele) ontmoeting
Ingrado Algemene Vergadering & werkconferentie 18 april 2024 | 10.00 - 16.00 | Ede
We zouden het heel leuk vinden om je op donderdag 18 april a.s. te ontmoeten bij de Algemene Ledenvergadering & werkconferentie ‘Samen durven, samen doen!’
Kom in deze training in het kader van project WEL in Ontwikkeling in gesprek over kansen op ontwikkeling voor jeugdigen zonder schoolinschrijving. Lees meer en meld je aan >
Webinar Vrijstellingen
29 mei 2024 | 09.30 - 10.30 | Online
In dit online webinar gaat Carolien de Bruin in op het afgeven van vrijstellingen. Ook is er ruimte om vragen te stellen.Lees meer en meld je aan >
Webinar Wet politiegegevens (Wpg) en AVG
11 juni 2024 | 10.30 - 13.30 | Online
De Wet politiegegevens (Wpg) geldt sinds maart 2019 ook voor boa’s. Onderdeel van deze wet is de Richtlijn (EU) 2016/680 die minimumvereisten stelt aan de bescherming van persoonsgegevens bij de opsporing en vervolging van strafbare feiten. Wat betekent dat voor boa's? Lees meer en meld je aan >
Webinar Delen van informatie tussen leerplicht en anderen 20 juni 2024 | 10.00 - 13.00 | Online
Je hebt als leerplichtambtenaar te maken met zowel de AVG als de Wpg. Na afloop van dit webinar weet je welke gegevens onder welke wetgeving vallen en weet je welke gegevens je mag delen en met wie. Lees meer en meld je aan >