Openbaar Ministerie behandelt geen (nieuwe) zaken rondom art. 5 onder b Leerplichtwet
Het OM is van mening dat de aanpak en de uitkomsten van deze zaken landelijk enorm verschillen. Ook vindt het OM dat opgelegde sancties vanuit generaal of speciaal preventief oogpunt nauwelijks bijdragen aan het recht op onderwijs voor jongeren. Ook zaken die al in behandeling zijn, worden niet meer afgehandeld. Ingrado maakt zich zorgen over hoe het recht op onderwijs voor deze jongeren wordt gewaarborgd.
Voortgang actieplan voortijdig schoolverlaten: minder vsv in mbo, maar doel is nog ver
Gisteren heeft minister Bruins (OCW) de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van het actieplan vsv. Hij meldt o.a. dat de daling is ingezet in het mbo. Op het totaal van alle onderwijssoorten is een kleine afname te zien. De minister gaat door met het actieplan vsv. Hij wil o.a. inzetten op de kwaliteit van nieuwe regionale programma's, laagdrempelige ondersteuning en meer flexibiliteit in het onderwijs. Lees meer >
Reactie op internetconsultatie regeling Van school naar duurzaam werk
Net als onze leden vinden we het positief dat de regeling over de grenzen van domeinen heen kijkt. De regeling biedt gemeenten (Doorstroompunt en Werk & inkomen) en scholen ruimte om samen vorm te geven aan het gezamenlijke doel, namelijk jongeren helpen bij het behalen van een startkwalificatie en duurzaam landen op de arbeidsmarkt. Toch hebben we ook een paar suggesties en adviezen. Lees meer >
Blog: 5 onder b
Het OM behandelt per direct geen zaken meer rondom de vrijstellingen 5 onder b. Voor leerplichtambtenaren leidt dit artikel al jaren tot hoofdbrekens. Want hoe moet een beroep op 5 onder b gewogen worden en hoe zorgen we ervoor dat kinderen met een vrijstelling in beeld blijven?
Steeds meer leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs (vso) verlaten de school met een uitstroomprofiel arbeid of vervolgonderwijs. Dat blijkt uit de thema-rapportage Gespecialiseerd Onderwijs van de PO-Raad en Sectorraad GO. De ontwikkeling is opvallend, omdat na een wetswijziging in 2022 juist werd verwacht dat meer leerlingen zouden uitstromen naar dagbesteding. Lees meer >
Subsidieregeling ter ondersteuning en preventie van thuiszittende jeugdigen
Hoewel het project Wel in Ontwikkeling nog doorloopt tot juli 2025, is er nu nog geen nieuwe regeling die als opvolger kan dienen. Wel is er een nieuwe subsidieregeling ter ondersteuning en preventie van thuiszittende jeugdigen. Samenwerkingsverbanden kunnen in coalities van vier een aanvraag indienen om het ondersteuningsaanbod voor thuiszitters te versterken. Lees meer >
Motie regierol bij maatregel van kinderbescherming
De motie Stoffer (SGP) c.s. verzoekt de regering te verkennen of een wettelijke regierol nodig is voor kinderen op wie een maatregel van kinderbescherming van toepassing is en die zijn uitgevallen op school. De leerplichtambtenaar zou daar mogelijk een rol in kunnen hebben. Staatssecretaris Paul (OCW) betwijfelt of een specifieke waarborg in de wet iets toevoegt, maar wil ook geen instrument onbenut laten. Lees meer >
Gaat de leerplichtige leeftijd omlaag naar vier jaar?
Afgelopen vrijdag heeft staatssecretaris Paul het onderzoek Kansen op een goede start naar de Tweede Kamer gestuurd. Het onderzoek gaat o.a. in op een verlaging van de leerplichtige leeftijd van vijf naar vier jaar. De staatssecretaris geeft aan daar positief tegenover te staan en zich daarvoor te willen inzetten, omdat het bijdraagt aan een goede start voor elk kind op de basisschool. Lees meer >
Vraag & antwoord
Ingrado krijgt wekelijks vele vragen over de thema's waar we ons voor inzetten. We verzamelen deze vragen en creëren zo een waardevolle kennisbank.
De frisse website spoort jongeren die overwegen om te stoppen met school of die al zijn uitgevallen aan om kennis te komen maken en met hulp van het Doorstroompunt aan de slag te gaan met hun toekomst. Op de website wordt ook helder uitgelegd wat het Doorstroompunt doet. Een mooi voorbeeld kortom, dat we graag delen. Lees meer >
PraktijkPlein brengt beroepspraktijk in school
Vorige maand opende de School voor gezondheidszorg van ROC Mondriaan het PraktijkPlein; vijf contextrijke werkomgevingen voor studenten Zorg en Welzijn. In een nagebouwde apotheek, verpleegafdeling, huisartsenpraktijk, dagbestedingsruimte en appartement worden studenten beter voorbereid op hun toekomstige werkveld. Lees meer >
Onderwijssegregatie hardnekkig probleem
Als kinderen met verschillende achtergronden elkaar niet op school tegenkomen, kan dat de sociale cohesie en kansengelijkheid negatief beïnvloeden. Vooral in grote steden en sterk stedelijke gebieden is de segregatie groot. Dat blijkt uit onderzoek van het Kohnstamm instituut en KBA Nijmegen. Kunnen brede brugklassen de situatie verbeteren? Lees meer >
Actie voor verplichte stagevergoeding
Studenten- en jongerenorganisaties voerden vorige week vrijdag actie voor verplichte stagevergoedingen voor mbo-studenten. Eerder liet minister Bruins (OCW) al weten dat een verplichte vergoeding er voorlopig niet in zit. Ingrado vindt het opmerkelijk dat er geen verplichting komt voor bedrijven om studenten een vergoeding te geven voor stages. Waarom? Lees meer >
Vragen over onderwijs aan nieuwkomers? Kijk eens hier voor antwoorden
Zijn nieuwkomers leerplichtig? Vallen statushouders onder de leerplicht? Mogen asielzoekers BPV-stage lopen? De Inspectie van het Onderwijs verzamelt vragen over onderwijs aan nieuwkomers. Op hun website vind je de antwoorden op veelgestelde vragen. Lees meer >
5 jaar na corona: gevolgen voor jongeren
Vijf jaar na de start van de pandemie kijkt Marielle Balledux terug op de gevolgen voor jongeren. "Er zijn jongeren die de pandemie hebben ervaren als een kans om zichzelf opnieuw uit te vinden, en anderen die zich verloren voelden."
Door de pandemie viel voor jongeren een cruciale fase in de ontwikkeling abrupt stil. Lees meer >
Agenda
Inspiratie, training en (virtuele) ontmoeting
Cursus leerplicht en Doorstroompunt voor ondersteuners 8 april 2025 | 09.30 - 15.00 | Utrecht
In de training kom je meer te weten over de wettelijke basis voor leerplicht en het Doorstroompunt. Je krijgt een inleiding over deze begrippen aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Ook is er tijd voor uitwisseling met vakgenoten. Lees meer en meld je aan >
Graag ontmoeten we je op woensdag 16 april in Leerhotel Het Klooster. Wat kun je o.a. verwachten? Ons jaarverslag 2024 tijdens de Algemene Ledenvergadering en diverse inspirerende workshops tijdens de werkconferentie. Tot dan! Lees meer en meld je aan >
Training Het andere gesprek 15 mei 2025 | 10.00 - 13.00 | Utrecht
Kom in deze training in het kader van project WEL in Ontwikkeling in gesprek over kansen op ontwikkeling voor jeugdigen zonder schoolinschrijving. Lees meer en meld je aan >