De Staat van het Onderwijs: sturen op school- aanwezigheid kan bijdragen aan welbevinden
In het jaarlijkse rapport van de Inspectie van het Onderwijs staat dit jaar het thema burgerschap centraal. Voor Ingrado sprongen er - naast zorgen over de stijging van het aantal vrijstellingen en schoolverzuim - echter een paar andere punten uit. Welbevinden in de context van schoolaanwezigheid bijvoorbeeld en een goede registratie van verzuim als basis voor een preventieve aanpak van verzuim. Maar er ontbreekt ook iets opvallends.
Het ministerie van OCW heeft voor-gesteld om de nazorg voor leerlingen uit het praktijkonderwijs (pro) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) te verlengen van één naar twee jaar. Dit staat in een aanpassing op het wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk. Ingrado is vóór verlengde nazorg, maar is het niet eens met het plan om dit te betalen uit het budget van de Doorstroompunten. Waarom niet? Lees meer >
OM, OCW en Ingrado komen in mei met kader 5 onder b
In de vorige nieuwsbrief lieten we weten dat het Openbaar Ministerie (OM) vragen gaat beantwoorden van (de leden van) Ingrado over het besluit rond art. 5 onder b Lpw. De afspraak is nu dat het OM, het ministerie van OCW en Ingrado in de loop van mei gezamenlijk een meer eenduidig kader voor de te volgen procedure zullen ontwikkelen om richting te geven aan de uitvoering van deze ingewikkelde bepaling. Lees meer >
Blog: Decreet
De Staat van het Onderwijs 2025 constateert dat de kansenongelijkheid groeit. Hoe zorgwekkend is het dan dat het kabinet in de Voorjaarsnota aankondigt een half miljard extra te bezuinigen op onderwijs, onder meer door de Onderwijskansenregeling te schrappen?
Workshop Moreel Kompas – scherp je ethisch bewustzijn
Heb jij de workshop Moreel Kompas nog niet gevolgd? Dan is dit je kans! Voor alle leden die deze sessie nog niet incompany hebben gedaan, organiseren wij op 12 juni en op 10 november 2025 een inspirerende workshop in Utrecht. Tijdens deze interactieve bijeenkomst krijg je praktische handvatten aangereikt om morele dilemma’s beter te herkennen én te hanteren.Lees meer >
Wil jij deelnemen aan de online focusgroep Onderwijs aan Oekraïense leerlingen?
In opdracht van het ministerie van OCW monitoren Sardes/SEO sinds 2023 de toegang tot en de kwaliteit van het onderwijs aan Oekraïense leerlingen. In het kader van dit onderzoek organiseert Sardes een aantal digitale focusgroepen, waaronder een focusgroep met leerplichtambtenaren. Op welke thema's gaat de focusgroep in? Lees meer >
Denk mee over de toekomst van het boa-onderwijs! Word lid van de examencommissie
Heb jij passie voor het werk van de boa in het onderwijsdomein en wil je bijdragen aan de kwaliteit en ontwikkeling van examens? Dan is dit je kans! Wij zoeken een betrokken professional met kennis in het werkveld van de boa Onderwijs die zijn of haar expertise wil inzetten binnen de examencommissie van domein III; Onderwijs. Iets voor jou? Lees meer >
Geslaagde training voor ondersteuners leerplicht en Doorstroompunt in Utrecht
8 april jl. vond in Utrecht een inspirerende training plaats voor ondersteuners leerplicht en Doorstroompunt. Tijdens de bijeenkomst verdiepten deelnemers zich in relevante wet- en regelgeving, werden werkervaringen uitgewisseld en werden de verschillende werkwijzen binnen het ondersteunend werk besproken. Was je er deze keer niet bij? 3 juni heb je een nieuwe kans. Lees meer >
Vraag & antwoord
Ingrado krijgt wekelijks vele vragen over de thema's waar we ons voor inzetten. We verzamelen deze vragen en creëren zo een waardevolle kennisbank.
Staat van de Ouder 2025 peilt mening over grote klassen
Ook dit jaar bracht belangenorganisatie Ouders & Onderwijs de Staat van de Ouder uit. Dit keer stond klassengrootte centraal. Is de grootte van de klas van invloed op de waardering van ouders voor het onderwijs? Dat blijkt zeker het geval te zijn. Ouders maken zich zorgen over de onderwijskwaliteit, veiligheid en de sfeer in grote klassen, blijkt uit het rapport. Welk beeld zien we als de omvang van de klas groeit? Lees meer >
Alles weten over onderwijs aan nieuwkomers?
LOWAN is de organisatie die gespecialiseerd is in onderwijs aan nieuwkomers. Ingrado heeft over dit onderwerp regelmatig overleg met LOWAN. Wist je dat ze ook een maandelijkse nieuwsbrief versturen? Dit keer lees je daarin bijvoorbeeld meer over nieuwkomersspecialisten die steeds meer worden ingeschakeld op het po en over aanvullende bekostiging voor schoolbesturen. Lees meer >
Agenda
Inspiratie, training en (virtuele) ontmoeting
Webinar Artikel 15, 3a en 3b van de Leerplichtwet
14 mei 2025 | 09.30 - 10.30 | Online
Leer in dit webinar alles over in welke situaties je deze artikelen over vrijstelling wegens het volgen van ander onderwijs en vervangende leerplicht gebruikt, en welke (wettelijke) stappen betrokkenen moeten doorlopen. Lees meer en meld je aan >
Cursus leerplicht en Doorstroompunt voor ondersteuners 3 juni 2025 | 09.30 - 15.00 | Utrecht
In de training kom je meer te weten over de wettelijke basis voor leerplicht en het Doorstroompunt. Je krijgt een inleiding over deze begrippen aan de hand van voorbeelden uit de praktijk. Ook is er tijd voor uitwisseling met vakgenoten. Lees meer en meld je aan >
Heb jij de workshop Moreel Kompas nog niet gevolgd? Dan is dit je kans! Scherp je ethisch bewustzijn aan met deze workshop. Tijdens de interactieve bijeenkomst krijg je praktische handvatten aangereikt om morele dilemma’s beter te herkennen én te hanteren. Lees meer en meld je aan >
Training Het andere gesprek 16 juni 2025 | 13.00 - 16.00 | Utrecht
Kom in deze training in het kader van project WEL in Ontwikkeling in gesprek over kansen op ontwikkeling voor jeugdigen zonder schoolinschrijving. Lees meer en meld je aan >
Cursus Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS) 18 + 25 juni 2025 | 09.00 - 11.00 | Online
Altijd al willen weten hoe de MAS (Methodische Aanpak Schoolverzuim) werkt? Sluit dan nu aan bij de online training verzorgd door Mr. Carolien de Bruin. De training bestaat uit twee online sessies van elk twee uur. Lees meer en meld je aan >
Kenniswebinar gevolgen van post-covid bij kinderen en jongeren 19 juni 2025 | 11.00 - 12.00 | Online
In dit webinar gaan medisch adviseur Lous Rijssenbeek en nazorgadviseur Ingrid Gopal in op hypothesen over het ontstaan van de ziekte, klachten die patiënten ervaren, en de actuele ontwikkelingen rondom post-covid. Ook krijg je handvatten over hoe je deze kinderen kunt begeleiden in het volgen van onderwijs. Lees meer en meld je aan >