November 2024 heeft staatssecretaris Paul (OCW) het wetsvoorstel Terugdringen schoolverzuim naar de Tweede Kamer gestuurd. Ingrado verwelkomt het wetsvoorstel als belangrijke stap in het inzichtelijk maken van de grote groep thuiszitters. Toch zijn er een aantal aandachtspunten. Beter gebruik van (wetenschappelijke) inzichten, versterken van de preventieve rol van leerplicht en focus op aanwezigheid bijvoorbeeld.
Als projectleider ben je verantwoordelijk voor het organiseren en coördineren van diverse projecten. Je bewaakt het budget en je begeleidt het volledige traject, van de eerste voorbereidingen tot de uitvoering en evaluatie. Iets voor jou? Solliciteer nu >
Voortgang wetsvoorstel Waarborgen thuisonderwijs
Op 19 december heeft staatssecretaris Paul (OCW) een brief gestuurd naar de Tweede Kamer over de voortgang van het wetsvoorstel Waarborgen thuisonderwijs. In deze brief wordt de kamer geïnformeerd over de voortgang, de vervolgstappen en over de stappen die gezet zullen worden om het proces van het verstrekken van de vrijstelling te verduidelijken. Ook gaat ze in op een pilot rond toezicht. Verder lezen >
Aandachtspunten Ingrado bij wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk
Ingrado is op hoofdlijnen tevreden over het wetsvoorstel maar heeft nog wel een aantal aandachtspunten. Die gaan bijvoorbeeld over het voorbereiden van de regio's op de uitbreiding van de doelgroep met 23 t/m 27-jarigen. En over eventuele ondersteuning van de samenwerkingspartners bij hun nieuwe taak, door de minister. Verder lezen >
Blog: Uitdagingen en kansen
Een nieuw jaar! Een jaar met uitdagingen en kansen. Kansen om wat werkt te behouden en uit te bouwen en wat nodig is verder te ontwikkelen. Of het nu gaat om nieuwe wetten, betere samenwerking of versterken van wat er al is, laten we de kansen samen pakken!
Onderzoek leerlingenvervoer: 1 op de 5 leerlingen minstens een keer per week te laat
Regelmatig zijn er problemen met leerlingenvervoer. Om beter inzicht te krijgen in de problematiek, heeft het ministerie van OCW twee peilingen gehouden en is de Monitor Leerlingenvervoer uit 2022 herhaald. De resultaten zijn zorgwekkend: leerlingen komen door problemen met het vervoer regelmatig te laat of kunnen niet goed meedoen aan de les. Verder lezen >
Onderzoek naar het vergroten van onderwijskansen bij de start in het basisonderwijs
Het onderzoek - dat is uitgevoerd door Sardes en SEO in opdracht van het ministerie van OCW - heeft de meest kansrijke beleidsmaatregelen binnen het huidige voorschoolse en schoolse stelsel in kaart gebracht. Aanleiding zijn zorgen over de deelname van doelgroepkinderen aan voorschoolse educatie en basisschool bij 4 jaar en (het risico op) onderwijsachterstanden. Verder lezen >
11 maart: kenniswebinar gevolgen van post-covid bij kinderen en jongeren
In dit webinar geven medisch adviseur Lous Rijssenbeek en nazorgadviseur Ingrid Gopal inzicht in de hypothesen over het ontstaan van post-COVID, de klachten die patiënten ervaren, en de actuele ontwikkelingen. In Nederland kampen naar schatting zo’n 35.000 kinderen en jongeren met langdurige klachten na corona. Verder lezen >
Ouder- en jeugdsteunpunt: nieuwe wettelijke taak voor samenwerkingsverbanden
Vanaf 1 januari 2025 zijn samenwerkings-verbanden passend onderwijs (po en vo) wettelijk verplicht om te zorgen voor een ouder- en jeugdsteunpunt (ojsp). Dit steunpunt informeert ouders en leerlingen over passend onderwijs en ondersteunt hen. Het belang van het kind staat voorop. Welk ander doel dienen de steunpunten? Verder lezen >
Vraag & antwoord
Ingrado krijgt wekelijks vele vragen over de thema's waar we ons voor inzetten. We verzamelen deze vragen en creëren zo een waardevolle kennisbank.
Donderdag 16 januari was er een online terugkommiddag voor de trainers die vorig jaar de cursus Train de trainer schoolaanwezigheid hebben gevolgd. In het eerste deel van de middag was er ruimte voor intervisie. In het tweede deel sloot Dr. Patricia Graczyk aan om in te gaan op tier 3 van het piramidemodel; intensieve interventies bij problematisch schoolverzuim. Wil jij ook trainer worden? Verder lezen >
Mbo-studenten voelen zich minder veilig op school
Het percentage studenten dat zich veilig voelt op school is verder gedaald. Bij de meting van 2014 gaf nog 96% van de mbo-studenten aan zich veilig te voelen op school. In 2018 was dit percentage gezakt tot 83%. Bij de laatste meting, in 2023, is dit percentage gedaald naar 81%. Dat blijkt uit de Monitor Integrale Veiligheid die onderzoeksbureau Ecbo in samenwerking met de MBO Raad heeft uitgevoerd. Verder lezen >
Agenda
Inspiratie, training en (virtuele) ontmoeting
Training Het andere gesprek 4 maart 2025 | 09.30 - 10.30 | Utrecht
Kom in deze training in het kader van project WEL in Ontwikkeling in gesprek over kansen op ontwikkeling voor jeugdigen zonder schoolinschrijving. Lees meer en meld je aan >
Webinar Gegevensdeling met anderen (AVG/Wpg) 6 maart 2025 | 09.00 - 12.00 | Online
Welke informatie mag leerplicht delen met een gezinsvoogd? Welke informatie mag de opa aan een wijkteam vragen? Allemaal vragen die spelen in de dagelijkse praktijk van de lpa. Wat mag en wat mag niet? Je leert het in dit webinar. Lees meer en meld je aan >
De bescherming van het recht op onderwijs en ontwikkeling brengt dilemma’s met zich mee. Hoe neem je beslissingen in complexe casussen, waar zijn je keuzes op gebaseerd? Het moreel kompas biedt handvatten. Lees meer en meld je aan >
Cursus Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS) 19 + 26 maart 2025 | 09.00 - 11.00 | Online
Altijd al willen weten hoe de MAS (Methodische Aanpak Schoolverzuim) werkt? Sluit dan nu aan bij de online training verzorgd door Mr. Carolien de Bruin. De training bestaat uit twee online sessies van elk twee uur. Lees meer en meld je aan >