Leerplichtorganisaties verschillen van elkaar in de rol die zij voor zichzelf zien in het terugdringen van het aantal thuiszitters en in de manier waarop zij daarin te werk gaan. Ben jij op zoek naar inspiratie voor een thuiszittersaanpak die past bij jouw organisatie en regio? Bekijk dan dit inspiratiedocument. We beschrijven daarin de verschillende werkwijzen van twee organisaties. Toch is er ook één duidelijke overeenkomst.
Op 14 februari zijn het besluit Van school naar duurzaam werk en de nieuwe regeling Regionaal programma en Doorstroompunt gepubliceerd. Dit is de onderliggende regelgeving bij het wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk. Tot 14 maart kun je reageren op de internetconsultatie. Meer weten over het besluit en de regeling? Meld je aan voor ons webinar. Meer lezen >
Terugblik op de landelijke rayoncontactpersonen-dag
Op 23 januari kwamen de landelijke rayoncontactpersonen (RCP) vanuit alle delen van het land samen in Utrecht. De dag startte met een welkom door Corien van Starkenburg die de RCP's meenam in de laatste landelijke ontwikkelingen. Verder is er met elkaar gesproken over opleidingsbehoefte, de online community en de factsheets over rayons. "Behoefte aan contact met elkaar." Meer lezen >
Blog: Particulier onderwijs
Dit gun je toch ieder kind? Dat was mijn eerste reactie op de verhalen van ouders van kinderen op een particuliere school. Kleine klassen, veel individuele aandacht, beter passend onderwijs, leren in eigen tempo. Stel je voor dat de overheid dat voor alle kinderen kan organiseren
Toegang tot onderwijs aandachtspunt bij kwaliteit opvang Oekraïners
31 januari stuurde minister Faber van het Ministerie van Asiel en Migratie (AenM) de Verzamelbrief opvang Oekraïne naar de Tweede Kamer. Daarin gaat ze, naast het langetermijnbeleid voor ontheemden uit Oekraïne, in op het AEF Onderzoek naar de kwaliteit van gemeentelijke opvang voor deze groep. In dat rapport is ook aandacht voor de toegang tot onderwijs voor kinderen. Meer lezen >
Ingrado aanwezig bij bijeenkomst Preventie met Gezag
Het programma Preventie met Gezag wil voorkomen dat kinderen en jongeren in aanraking komen met ondermijnende criminaliteit of daarin doorgroeien. Omdat in wetenschappelijk onderzoek vaak een verband tussen criminaliteit en schoolverzuim is aangetoond, werd Ingrado gevraagd om een presentatie en een workshop te verzorgen. Wat hebben we verteld? Meer lezen >
Heb jij een hbo- of universitaire juridische opleiding afgerond en wil jij in ons toegewijde en enthousiaste team verantwoordelijk zijn voor onder andere het beantwoorden van juridische vragen? Dan is deze vacature iets voor jou! Parttime en met een gevarieerd takenpakket. Bekijk de vacature en reageer vandaag nog. Solliciteer nu >
Waarom kiezen mensen voor niet-bekostigd onderwijs?
Op 5 februari heeft staatssecretaris Paul (OCW) een brief gedeeld met de Tweede Kamer over een onderzoek naar de beweegredenen van oprichters, ouders en leerkrachten om te kiezen voor niet-bekostigd onderwijs. Aanleiding voor het onderzoek was de groei van het aantal zogenoemde b3-scholen in de afgelopen jaren. Wat zijn de meest genoemde beweegredenen? Meer lezen >
Nieuwe subsidieregeling, een vervolg op WEL!
Het ministerie van OCW heeft de opbrengsten van WEL in ontwikkeling vertaald naar een nieuwe subsidie-regeling voor samenwerkingsverbanden passend onderwijs. In die regeling zijn belangrijke lessen uit WEL opgenomen. Bijvoorbeeld: een vrij besteedbaar budget voor leren en ontwikkelen, nu óók voor jeugdigen mét schoolinschrijving (thuiszitters). Meer lezen >
Vraag & antwoord
Ingrado krijgt wekelijks vele vragen over de thema's waar we ons voor inzetten. We verzamelen deze vragen en creëren zo een waardevolle kennisbank.
Kleuters die de taal van hun klasgenootjes en leraren niet spreken, bijvoorbeeld omdat ze nieuwkomer zijn, kunnen zich verloren voelen in de klas. Met de Babelbeer kunnen ze echter in hun moedertaal communiceren. De knuffel zet met behulp van AI de taal die het kind spreekt om in de schooltaal en zorgt zo voor een betere aansluiting met de klas. Meer lezen >
Ouder- en jeugdsteunpunten op de kaart
Uit evaluaties blijkt dat veel ouders moeite hebben om hun weg te vinden in het systeem van passend onderwijs. Om hen de weg te wijzen is er de website ouderenjeugdsteunpuntenopdekaart.nl. Daarmee is het makkelijk om ouder- en jeugdsteunpunten te vinden. Deze steunpunten zijn opgericht om ouders en leerlingen te ondersteunen bij vragen over passend onderwijs. Meer lezen >
Agenda
Inspiratie, training en (virtuele) ontmoeting
Training Het andere gesprek 4 maart 2025 | 10.00 - 13.00 | Utrecht
Kom in deze training in het kader van project WEL in Ontwikkeling in gesprek over kansen op ontwikkeling voor jeugdigen zonder schoolinschrijving. Lees meer en meld je aan >
Webinar Gegevensdeling met anderen (AVG/Wpg) 6 maart 2025 | 09.00 - 12.00 | Online
Welke informatie mag leerplicht delen met een gezinsvoogd? Welke informatie mag de lpa aan een wijkteam vragen? Allemaal vragen die spelen in de dagelijkse praktijk van de lpa. Wat mag en wat mag niet? Je leert het in dit webinar. Lees meer en meld je aan >
Webinar Samenhang wetsvoorstel en lagere regelgeving
11 maart 2025 | 15.00 - 16.00 / 19 maart 2025 | 09.30 - 10.30 | Online
OCW en SZW vertellen je op hoofdlijnen over het besluit Van school naar duurzaam werk en de regeling Regionaal programma en Doorstroompunt, die beide voortkomen uit het wetsvoorstel Van school naar duurzaam werk. Lees meer en meld je aan >
Kenniswebinar gevolgen van post-covid bij kinderen en jongeren 11 maart 2025 | 09.30 - 10.30 | Online
Medisch adviseur Lous Rijssenbeek en nazorgadviseur Ingrid Gopal gaan o.a. in op de actuele ontwikkelingen rond post-COVID. Ook krijg je handvatten voor het begeleiden van kinderen met post-COVID bij het volgen van onderwijs. Lees meer en meld je aan >
De bescherming van het recht op onderwijs en ontwikkeling brengt dilemma’s met zich mee. Hoe neem je beslissingen in complexe casussen, waar zijn je keuzes op gebaseerd? Het moreel kompas biedt handvatten. Lees meer en meld je aan >
Cursus Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS) 19 + 26 maart 2025 | 09.00 - 11.00 | Online
Altijd al willen weten hoe de MAS (Methodische Aanpak Schoolverzuim) werkt? Sluit dan nu aan bij de online training verzorgd door Mr. Carolien de Bruin. De training bestaat uit twee online sessies van elk twee uur. Lees meer en meld je aan >
Lancering onderzoek en documentaire Vsv’ers aan het werk 28 maart 2025 | 09.30 - 13.00 | Nijmegen
Een bijeenkomst die je niet wilt missen. Regioplan licht de belangrijkste bevindingen over jongeren zonder startkwalificatie die zijn gaan werken toe. Vervolgens is dan de première van de documentaire Vsv’ers aan het werk. Lees meer en meld je aan >